Saturday, 14 April 2012

BETAPA NIKMATNYA KEJAYAAN MELALUI KESUSAHAN

 berbagai kesusahan telah ku alami
kemudian hilanglah ia
disana kesusahan itu pergi 
untuk tidak kembali lagi

Seorang yg b'jaya pernah b'kata:"Aku dilahirkan dlm keadaan sngat fakir dan berkeadaan itu telah menimpaku sejak aku dlm buaian.aku telah m'rasakan pahitnya meminta sepotong roti kepada ibuku,pada saat dia tidak memiliki apa-apa untuk diberikanya.aku m'ninggalkan rumah pada usia 10 tahun dan aku telah bekerja pada usia 11 thn .aku hanya belajar sebulan dlm setahun.setelah bekerja keras selama 11 thn aku memiliki sepasang lembu dan enam ekor unta yg m'berikan pulangan kepadaku sebesar japan puluh empat dolar.aku tidak pernah mengeluarkan 1 sen pun untuk b'foya-foya dan kesenangan yg tidak b'guna.bahkan aku selalu m'hargai setiap 1 dolar yg ku perolehi sejak aku mulai bekerja hingga aku b'usia 21 thn."

aku benar -benar m'rasakan letihnya b'kerja.aku sedar bahwa itu adalah perjalanan yang panjang untuk meminta pekerjaan kepada orang lain.dengan bekerja seperti itu aku b'harap dapatmeneruskan kelangsungan hidupku ini.

pada bulan pertama saat usiaku menginjak 2i thn,aku pergi ke hutan untuk menebang kayu.setiap pagi sebelum subuh aku sudah bangun untuk melakukan pekerjaanku yg sukar itu sehingga mlm hr.ia akulakukan hanya untuk m'perolehi gaji sebanyak 6 dolar tersebut sngat bererti,seolah-olah ia adalah bulan purnama di tengah kegelapan.

Friday, 13 April 2012

10 KAEDAH MERAIH KEBAHAGIAN

"bersabar,kerana sesungguhnya allah
 akan mengiringi kesusahan dengan kemudahan
mudah mudahan kesusahan itu akan lenyap dengan segera"

seorang pakar psikologi berbangsa amerika(dr.dicks) mengatakan:"kehidupan yang bahagia adalah seni keindahan yang memiliki sepuluh kaedah,iaitu:
  1. melakukan pekerjaan yang anda sukai.bila pekerjaan yang anda sukai itu sukar diperolehi,maka isikanlah hobi anda pada saat-saat waktu terluang.
  2. perhatikanlah kesihatan fizikal,kerana sesunguhnya kesihatan fizikal,adalah jiwa kebahgian,iaitu dengan mengatur rutin makan dan minum tanpa berlebihan,membisakan olahraga dan menjauhi kebiasaan buruk dan merugikan.
  3. harus memiliki tujuan dalam hidup,kerana itu yang akan membuatnya bersemangat .
  4. menjalani kehidupan apa adanya dan menerimanya baik yang manis mahupun yang
    pahit,dengan hati yang lapang.
  5. hayati hidup yang sedang dijalani ;janga menyesal perkara yang sudah berlalu;dan jangan pula memusingkan hari esok yang belum tiba.
  6. hendaklah selalu berfikir dalam kerja dan mengambil keputusan.jangan menyalahkan orang lain atas keputusan-keputusan andadan atas sesuatu yang  kadangkala mnimpa anda.
  7. sentaisalah memandang orang yang berada dibawah anda.
  8. biasakanlah diri anda untuk murah dengan senyuman, berjiwa periang dan berteman dengan orang yang optimis.
  9. membantu orang lain dalam kebahagian agar mendapatkan harumnya kebahgiaan darinya.
  10. pergunakanlah berbagai kesempatan yang cerah lagi indah dan anggaplah itu sebagai terminal yang sangat penting untuk kebahagiaan.
ALLAH TIDAK MEMBEBANKAN PADA SESEORANG,MELAINKAN SESUAI DENGAN BATAS KESANGGUPANNYA........

Monday, 9 April 2012

Manipulasi Mamat Kaca Mata


Bab 1
*Cerita ni bermula  bila....aku tereksiden datang awal gila ke sekolah!*
Alamak!
"Sesiapa pun takde....?!"kata Walin yang berasa terkejut dan mula cuak!
+Biasa la...first time datang awal !eh takan kau slalu dtang lambat...(hehe)
"Bosannya...banyak masa terluang..!!!aku dah datang awal sejam" Tok!tok!tok!Sambil mengetuk-getuk mejanya.
--------------
"Bising la."
Uik!?'Suara'sapa lak tu!????Hantu ke??!!Eh!?Skali lagi'suara'tu kedengarran..macam suara laki
"Sekarang waktu pagi yang suci.masa untuk membaca."
"Tolong jangan cemarkannya."Fuh!!! ayat bukan main skema lagi.....yerrrr tak..hehe
Sambil Danish membetulkan kedudukan cermin matanya (yang style lama tu...)
--------------
Huh!!??walin pun mencari arah 'suara' tadi tu...
"Oh ye lah."kata walin.tak perasan plak ada mamat ni.
+Ingat kau sorang jer ke yang datang awal.
Danish ni terkenal sebagai ulat buku.
Nak borak ngan dia mesti bosan..
+sebenarnya aku sunyi ni....!?!
+cuba jelah...jeng jeng...!?
"Eh,Danish !apa kau baca ya?menarik ke buku tu?"
-----------------
Uik!?kalau yer pun x reti duk diam2 jangan la kacau aq baca buku...
"Takde kena mengena dngan kau."
Hish sudah la janga kacau aku...
------------------
Geram!!!Tak layan pulak....
*Jadi..sebab tu la aku nak tau*
Main cermin cermin mata dia lah.....
WAHHHH!!
"Tingginya power!!" 'power=tahap kerabunan '
"Apa...pun tak nampak.berpinar mata aku..""Err..."
Dub! Dab! Dub! Dab!Laju nya....jntung aku berdegup
'Hensemnya....kalau dia tak pakai cermin mata'
Perasaan apakah ini??!
--------------
Sambung.........sory ye..(>.<)v

Name

CHOCOLATE APPEL SMILE...!!!!

Pantai Selut di Kuala Muda

 nila...yg aq cakap tu blkang umah tok ngah ada pantai...tp air surut jadi nampak bnyak selut jer kat situ..
 adik aq....yg menghirup udara segar pantai (x reti action depan kamera lah...x jadik tau dak =,=')
jngan marah ea?
(^.^)
ibu 'n' adik ambik gmbar...action abis...kat belakang tu ada pulau...klu perhati betul2

peta pembentangan kelas geografi

 Ni gambar mursyidah dan peta kami  untuk pembentangan geografi
dah siap peta sabah sarawak nak warna dan label jer....lukis peta ni sendiri2 tau

Sunday, 8 April 2012

Rumah Tok Ngah..Kuala Muda

weh..aku baru lepas p umah tok ngah aq kat kuala muda...sempat...aku ambik gambar kat  pantai blakang umah tok ngah tp dah petang jadi air surut...so bnyak lumpur....jumpa pulak belangkas sesat...hhmmmbest...angin dia nyaman....kena redah hutan duri dulu...fufu sonok2