Powered By Blogger

Saturday 14 April 2012

BETAPA NIKMATNYA KEJAYAAN MELALUI KESUSAHAN

 berbagai kesusahan telah ku alami
kemudian hilanglah ia
disana kesusahan itu pergi 
untuk tidak kembali lagi

Seorang yg b'jaya pernah b'kata:"Aku dilahirkan dlm keadaan sngat fakir dan berkeadaan itu telah menimpaku sejak aku dlm buaian.aku telah m'rasakan pahitnya meminta sepotong roti kepada ibuku,pada saat dia tidak memiliki apa-apa untuk diberikanya.aku m'ninggalkan rumah pada usia 10 tahun dan aku telah bekerja pada usia 11 thn .aku hanya belajar sebulan dlm setahun.setelah bekerja keras selama 11 thn aku memiliki sepasang lembu dan enam ekor unta yg m'berikan pulangan kepadaku sebesar japan puluh empat dolar.aku tidak pernah mengeluarkan 1 sen pun untuk b'foya-foya dan kesenangan yg tidak b'guna.bahkan aku selalu m'hargai setiap 1 dolar yg ku perolehi sejak aku mulai bekerja hingga aku b'usia 21 thn."

aku benar -benar m'rasakan letihnya b'kerja.aku sedar bahwa itu adalah perjalanan yang panjang untuk meminta pekerjaan kepada orang lain.dengan bekerja seperti itu aku b'harap dapatmeneruskan kelangsungan hidupku ini.

pada bulan pertama saat usiaku menginjak 2i thn,aku pergi ke hutan untuk menebang kayu.setiap pagi sebelum subuh aku sudah bangun untuk melakukan pekerjaanku yg sukar itu sehingga mlm hr.ia akulakukan hanya untuk m'perolehi gaji sebanyak 6 dolar tersebut sngat bererti,seolah-olah ia adalah bulan purnama di tengah kegelapan.

No comments:

Post a Comment